תל זרור

הודעת שגיאה

  • Strict warning: Declaration of openlayers_layer_type_virtualearth::options_form() should be compatible with openlayers_layer_type::options_form($default = Array) ב-ctools_plugin_load_includes() (שורה 480 מ-/home/maslular/public_html/sites/all/modules/ctools/includes/plugins.inc).
  • Strict warning: Declaration of openlayers_layer_type_yahoo::options_form() should be compatible with openlayers_layer_type::options_form($default = Array) ב-ctools_plugin_load_includes() (שורה 480 מ-/home/maslular/public_html/sites/all/modules/ctools/includes/plugins.inc).
  • תל זרור תמונת נוף כללי
  • תל זרור בחודשי החורף
  • תל זרור שביל הגישה

תל זרור

תל זרור, הוא תל עתיק הממוקם מזרחית לשכונת בית אליעזר בחדרה, דרומית לנחל חדרה ובסמוך לשפך נחל יצחק. בתל שרידים מתקופת הברונזה התיכונה ועד לתקופה ההלניסטית. ברא התל צמחייה רבה: חרצית עטורה, חרדל השדה, קיפודן מצוי, פטל קדוש, שומר קדוש, ומינים נוספים. בתל התרחשו 3 עונות חפירה: מטרת עונת החפירות הראשונה הייתה להכיר את הסטרטיגרפיה שבתל. בחפירות התגלה כי המקום נוסד בתקופת הברונזה התיכונה. המתיישבים הראשונים הקיפו את הגבעה בחומת לבנים שתשתיתה אבן ובנו את עירם בתוך השטח המגודר. עיר זו נהרסה ועליה נבנתה עיר נוספת, אשר נהרסה על ידי אויב ושוקמה רק בראשית תקופת הברונזה המאוחרת. היישוב הכנעני הפורח של תל זרור נחרב שש פעמים ונבנה מחדש במהלך תקופה זו. בסוף התקופה הכנענית המאוחרת העיר נעזבה ושלב חדש התחיל בתל זרור עם ההתנחלות הישראלית של בני שבט מנשה. העונה השנייה של החפירות נערכה בחודשים יולי-אוגוסט, ומטרת החופרים הייתה ללמוד את תקופותיו השונות של התל. בין הממצאים בשכבה ההלניסטית היו נר עם תבליט של דמות אדם מזוקן, חרב ברזל, בורות מצופים אבן ובהם כלים מתאימים לתקופה הפרסית אשר נחפרו בתוך השכבות הישראליות האחרונות. בראש הגבעה הדרומית נחשפו בורות מן התקופה הישראלית המכילים חרסים ועצמות בעלי חיים, ולמרגלות הגבעה הדרומית נמצאו תנורים לבנים ותנורים להתכת נחושת. בנוסף, התברר שעל פני הגבעה הדרומית היה ישוב ישראלי עם מבני אבן, יחד עם זאת נתגלה מצפון-מערב לתל, ליד מסילת הברזל, בית קברות נרחב ובו נמצאו 5 קברים השייכים למאה ה10 לפסה"נ ואחד מהם אולי קדום אף יותר. בעונה השלישית של החפירות נחשפו שטחים נרחבים יותר בשכבות של תקופות הברזל. נמצא שבתקופת הברזל היה בתל זרור ישוב פרזות ובפרקי זמן קצרים, גם מצודה בראש פסגתו הצפונית-מזרחית. בנוסף נתגלו עוד שרידים של ישוב מתקופת ההתנחלות ועל גבי ישוב זה הוקמה מצודה הבנויה מלבנים. בתל נחשף מבנה גדול מהתקופה ההלניסטית והתברר שזה היה בית אחוזה. החפירה בבית הקברות הורחבה ונערכו בירורים בבצורי התל מראשית תקופת הברונזה התיכונה, תקופת ההתיישבות הראשונה, המהווה תקופת השיא של ההתיישבות. בהמשך החפירה בבית הקברות נמצאו קברים מראשית תקופת הברונזה המאוחרת ואילך, בין הממצאים ניתן נמצאו כלי מתכת מן הקברים של תקופת הברזל ובהם פגיונות ברזל, קערת ברונזה, שני ראשי רמח ואחורי-חנית אחד. בשכבות התל התגלו בין השאר פסלון של האל "רשף" עשוי ברונזה, שבר של כף-קטורה מדגם נדיר ועוד.

נחל חדרה

נחל חדרה הוא אחד הנחלים החוצים את המדינה ממזרח למערב. ראשיתו מתחילה בהרי השומרות והוא חוצה את המדינה עד שהוא נשפך לים התיכון ליד תחנת הכח "אורות רבין" שבחדרה. בשנת 1982 נבנתה והחלה לפעול בסמוך לחוף הים, מצפון לשפך נחל חדרה, תחנת הכוח "מאור דוד" (בתחנת הכוח "אורות רבין"). במהלך ייצור החשמל בתחנה מקררים את יחידת הייצור באמצעות מי-ים, תוך כדי כך סופגים מי הקירור חום רב והטמפרטורה שלהם עולה בכ – 10 מעלות לעומת טמפרטורת הים. משסיימו את תפקידם, מוזרמים מי הקירור בחזרה אל הים. לאחר בניית תחנת הכוח הוחלט לשקם את הקטע המערבי של נחל חדרה המשתרע בין כביש החוף לבין שפך הנחל לים. לצורך כך, חברו יחדיו קק"ל וחברת חשמל. הוקמה מנהלת פיתוח לפארק שבראשה עומדת קק"ל ובה שותפים גם חברת החשמל, עיריית חדרה, המשרד לאיכות הסביבה והרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים. בתהליך השיקום מנוצלים המים הנשאבים ממילא, לצורכי קירור תחנת הכוח. כך נוצר קטע נחל שבו זורמים מים נקיים והמשמש כ"ריאה ירוקה" לתושבי מרכז הארץ ומוקד פעילויות קיט ונופש.

תחנת רכבת חדרה מזרח

תחנת הרכבת ההיסטורית "חדרה מזרח", הנמצאת בקרבת התל, הוקמה בשנת 1920 בתקופת המנדט הבריטי. תחנת רכבת זו הוקמה על מנת לקשר בין תחנת רכבת חיפה לתחנת רכבת לוד. תחנת הרכבת הייתה פעילה בעיקר בקו הרכבת חיפה- "קנטרה" שיצאה מחיפה לכיוון דרום, קו זה פעל עד שנת 1948. הפעילות בתחנה החלה להידלדל בשנות החמישים כאשר הקימו את תחנת הרכבת "חדרה מערב" שפעילה עד היום. בשנת 1968 נסגרה וננטשה תחנת רכבת "חדרה מזרח". לאחר סגירתה שימשה התחנה הנטושה כתחנת מעבר לקרונות מסע בודדים שעברו מפעם לפעם למפעלי התבואה הסמוכים. בשטח התחנה נמצאים מבנים היסטורים רבים שנבנו בין שנות ה-20 לשנות ה-40 של המאה הקודמת כגון: מגדל המים, מגורי הקוון, סככת ההדרים והגשר. בנוסף, בשטח התחנה ישנם שרידים היסטורים של מגורי המסילאים ומגורי ראש חוליית המסילאים. המסילאים היו האנשים שאחראים לתחזוקת התשתית הקבועה של התחנה והיוו את גרעין צוות התפעול של התחנה.
מאת: 
ניקול שבצ'נקו, אנה שבצ'נקו, שקד חיים, אילנה יזראילוב וניקול פטקולין בהנחיית בוריס שוורץ וצוות השלח בתיכון חדרה שכבת ט.
Like it
0
I visited here
0

תגובות